Sokszor felteszitek nekünk a kérdést, hogy milyen első motort ajánlunk. Ez a cikk nem erről fog szólni. Akkor miről is? Az első motorkerékpárról.
Nagy határvonal nem választja el a kezdetleges motorokat a bicikliktől. A különbség nagyon nehezen észrevehető, főleg mai szemmel nézve. Maga az első motor definíciója is többféleképpen értelmezhető, ám mégis szeretném nektek felkutatni a világ első motorját. Szempontjaim szerint a ma ismert belsőégésű motorral hajtott kétkerekűt fogjuk venni.Gondoltátok, hogy már az 1860-as években megépültek a motorok közvetlen elődei? 1867-ben Párizsban egy kovács, Pierre Michaux elkészítette az első kicsi gőzmotorral hajtott kerékpárját. Egy évvel később 1868-ban Amerikában szintén kifejlesztettek egy ikerhengeres gőz hajtotta kerékpárt. Igazából elég nagy táv van a két helyszín között, ám 1863-ban Pierre dizájnja kikerült az államokba egy olyan dolgozónak köszönhetően, aki részt vett még a prototípus kifejlesztésében.
Ezeket még nem a ma használatos otto motor hajtotta, hanem gőzgépek alapján épültek. Biztos láttatok már filmekben gőzmozdonyokat működés közben.
Ezek pont olyanok voltak, csak két keréken. Ezek a gépek valóban nem terjedtek el. Lehetséges, hogy a megfelelő technikai megoldások hiánya miatt. Ezt nem lehet pontosan tudni.
Mindenesetre nem kerülhetőek meg a kétkerekűek történetében. 1881-ben egy Arizonai feltaláló, Lucius Copeland egyik ilyen “gőzmotorjával” elérte a 20 km/h sebességet. Ez az érték ma már tényleg nevetségesen hangzik, de az 1887-ben alapított cége, a Northrop Manufacturing Co. használta először a Moto-Cycle kifejezést, ami egy háromkerekű gőzmotor volt a gyakorlatban.
Az első igazi motorkerékpár 2 német származású úriember nevéhez köthető: Wilhem Maybach és Gottlieb Daimler. Nélkülük ma nem lehetnénk itt, ugyanis a nagybetűs MOTOR történelem nekik köszönhetően indult el. 1885-ben készítették el a világ első belső égésű motorral hajtott közlekedési eszközét. Tehát ez azt jelenti, hogy motor hamarabb létezett, mint autó.
Karl Benz csupán egy évvel később 1886-ban szabadalmaztatta az autóját, ami abból a szempontból is érdekes, hogy ezt a szabadalmat Gottlieb Daimlerrel együtt adták be. Tehát a két jármű gyökerei nagyon szorosan kapcsolódnak egymáshoz.
Képek forrásai: motorcycle.com, wikipedia.com, bikemag.hu