A Yamaha egyik legújabb hyper naked motorját, az MT-09-et teszteltük (köszönet érte a gyártónak). Első ránézésre látszik, hogy a formatervezők egy vad és brutális látványtervet valósítottak meg, a kinézetéhez passzoló erővel és karakterrel.
A motor naked mivolta nem előnyös nagy sebességnél, a Yamaha mégis egy olyan erőforrást pakolt bele, hogy az ember első gondolata az, hogy minek? Aztán ráülsz, meghúzod a gázt és vigyor az arcodon a motor fordulatszámával együtt szélesedik.
Ez egy értelmetlenül erős játékszer. Miért is játékszer? Mert igazából semmire sem jó azon kívül, hogy kihozza belőlünk a gyermeki huligán énünket. De azt a lehető legjobban csinálja. Olyan mint a drog. Ha egyszer kipróbálod, nem akarsz leszállni. Tudod, hogy nem kellene, mégis az első kerék egyfolytában a levegőben lóg.
De hogy is éri ezt el az MT-09?
A recept:
- Végy egy piszkosul dinamikus blokkot, és piszkáld addig, amíg kihozod belőle a maximumot.
- Tedd be egy pillekönnyű, de masszív vázba.
- Dobj rá egy brutálisan agresszív designt.
No ezt csinálta meg a Yamaha és ráadásul parádésan.
Az erőforrás 847cm³-es, 3 hengeres, ami 10.000-es fordulaton 84,6kW(115LE)-ot ad le.
A motor nedves tömege 193kg, a teljes hossza pedig 2075mm.
De milyen is vezetni az Yamaha MT-09 2017-es modelljét?
A Yamaha mérnökei tisztában voltak azzal, hogy egy ilyen gépet nem mindenki tud megzabolázni, ezért (okosan) telepakolták mindenféle elektronikával, hogy legalább ez első pár napot mindenki túlélje.
Három teljesítmény mód közül választhatunk, attól függően, hogy mennyire szeretnénk ráengedni a tüzet a hátsó kerékre.
Van a B mód, amit akár esőmódnak is nevezhetünk, ilyenkor a gázreakciót a lehető legjobban visszaveszi a motor, hogy elkerüljük a neves, poros úton a hátsó kerék megcsúszását.
A standard mód még-még belekotyog a vezetési stílusunkba, de már kicsit engedi éreztetni, hogy mire is képes ez a kis méregzsák.
És végül az A mód… Hmmm… Na ez mutatja meg, hogy mire is képes az MT-09. Itt már nagyon észnél kell lenni, mert harmadik fokozatban is olyan könnyedén áll ki kerékre, mintha ez lenne a dolga. De mégis annyira összhangban van ez az erő a futóművel, hogy bármelyik kanyarban könnyedén fektetjük lapra, olyan feszesen és stabilan dönthető, mintha minden gondolatunkat kitalálná.
Egyszerűen ez a motor kanyarvadászatra való. Az egészet megspékelték még egy szériatartozék gyorsváltóval és kipörgésgátlóval, hogy tényleg ki lehessen hozni a maximumot mind a motorból, mind magunkból.
Már a tervezésnél tudták, hogy aki ezzel megy, az csak előre fog figyelni, így a visszapillantó tükrök csak azért vannak rajta, mert kötelező, szinte semmit lehet bennük látni, de hát kit érdekel, mi van mögöttem, amikor jön egy újabb kanyar!
Ez nem egy túra motor. Ezért ne is várjunk kényelmes ülést. Azt a pár órát ki lehet benne bírni, amíg leigázzuk a Mátrát, de hosszú távon garantált kínszenvedés. Ellentétben az üléspozíciót annyira eltalálták, hogy szinte egynek érzi magát az ember a motorral.
Minden kis rezdülését érezni, a feszes futómű minden egyes visszajelzését, a motor fordulatszámát, minden pillanatot, amikor az első kerék felemelkedik.
Összegezve, ez egy rohadt jó kis kétkerekű UZI, amit mindenkinek ki kell próbálnia egyszer az életben. De hogy milyen a valóságban az MT-09 nyergében az élet, ez a videó fogja a legjobban visszaadni.