Pár hete, motorozás közben összefutottam egy igen érdekes közúti járművel, egy egyedileg épített elektromos pitbike-al, ami akkor olyan szintű meglepetést okozott a gyorsulásával, hogy zavaromban nem is követtem tovább.
Rögtön szeretném leszögezni: ez nem az a kategóriájú elektromos motor, amivel a nagymamák szoktak piacra járni.

Ez bizony nem játék!
Ennek a motornak olyan gyorsulása van, hogy amikor az ember meghúzza a gázt, nem csak simán seggbe rúgja, hanem nekifutásból, páros lábbal rúgja seggbe a kezelőjét. Ami nem is csoda, hiszen a hátsó kerékben található elektro motor 20 lóerő leadására képes, ami önmagában nem hangzik eget rengetőnek, viszont, emellé még 160 Nm nyomaték is társul, amire a Hayabusa tulajdonosok úgy kapják fel a fejüket, mint ez a járgány, egy-egy óvatlanul megválasztott csukló mozdulatra az első kerekét. Nulláról százra, 5 másodperc alatt gyorsul, de ennél jóval kevesebb idő kell neki, hogy mosolyt varázsoljon az ember arcára.

A motor, ami 160 Nm nyomatékkal préseli a gumit az aszfaltra.
A jármű egy USB porton keresztül, tökéletesen testre szabható, melynek köszönhetően az eredetileg hozzá tervezett akku pakkal (a tesztvideóban megemlített hatótáv, csak az aktuálisan benne lévő teszt akkumulátorokra vonatkozott) akár 140km-es hatótávot is el lehet érni, persze ilyenkor már kompromisszumokat kell kötni, és vissza kell fogni a teljesítményét. Mivel a jármű egy intelligens vezérlőre épül, ha az akkumulátorok kapacitása lecsökken egy bizonyos szint alá, az elektronika automatikusan lecsökkenti a jármű teljesítményét, ezáltal elősegítve azt, hogy még a lemerülés előtt el tudjunk gurulni egy áramforrásig, ahol egy gyors töltővel FÉL ÓRA alatt 80%-ra lehet tölteni.

360 akkumulátor cella…látványnak sem utolsó.

Irány a benzinkút?…Egy fenét!!!
Mivel a járgány egy kínai pitbike vázra épül, terepen kimondottan jól mozog. Első fékje kellően harapós, a hátsó pedig…..na várjunk csak….hol a hátsó fék? Mint sok minden másban, ebben is különbözik ez a gép a benzines társaitól. A hátsó féket a bal kéznél elhelyezett piros gombbal lehet aktiválni, ekkor az elektromotor ellenállást fejt ki a menetiránnyal ellentétesen, amely ellenállást a gázkar finom tekerésével lehet szabályozni, akár a kerék teljes blokkolásáig is. A hátsó fék használatakor – a F1-es autókban használt KERS energia-visszanyerő rendszerekhez hasonlóan – a felszabaduló energia visszatöltésre kerül az akkumulátorba, ezáltal is növelve a hatótávot.

Csendélet….CSEND élet!
Összességében ez a jármű, engem levett a lábamról. Hihetetlenül jól éreztem magam a nyergében. Ha az elektromos közlekedés lesz a jövő, akkor semmit nem fog veszteni a motoros társadalom azzal, ha ebbe az irányba mozdul a dolog. Egy apróság van, amit én, mint benzinvérű motoros, nem tudok szó nélkül hagyni: a HANG, az bizony nagyon hiányzik. Sebaj, majd szerelünk kártyalapot a küllők közé és mehet a móka újra 😉
Hálásan köszönjük a tulajdonosnak, hogy a rendelkezésünkre bocsájtotta a járgányát egy tesztkörre.
Ha felkeltette az érdeklődésed az elektromos pitbike, feltétlenül lesd meg ezt a YouTube csatornát, itt van még róla videó bőven: https://www.youtube.com/user/cangooify