verado-lite

Szmogrendelet motoros szemmel

Szmogrendelet motoros szemmel

Szmogrendelet motoros szemmel

A Fővárosi Közgyűlés által nemrég elfogadott új szmogrendelet számos új autókategória kitiltása mellett érinti most már a belső égésű motorral hajtott segédmotoros kerékpárokat is. De mik az okok, mi áll a döntés mögött? Megkérdeztük az Önkormányzat sajtóosztályát.

Legutóbbi MotoSunday podcastban is beszélgettek a srácok az új rendeletről és annak hatásairól, okairól.
6:13-tól hallhatjátok:

 

Tegyük akkor tisztába a dolgot. A sajtóosztálynak elküldtünk egy marék kérdést, majd az önkormányzattól Molnár Zsolt szakmai főtanácsadó készségesen és gyorsan válaszolt, sőt, még további adatokat is szolgáltatott. Nézzük is át gyorsan.

A szmogriadót több paraméter határértékének meghaladásakor is elrendelhetik, ebből az egyik a szálló por (PM10) szintje. Az elmúlt 11 évben összesen 10 nap volt elrendelt szmogriadó:

2009-ben 2 nap, 2011-ben 2 nap, 2015-ben 2 nap, és 2017-ben 4 nap. Az idei tavasz volt eddig a leghosszabb.

Az új szmogrendelet egyébként nem csak a benyújtó fejéből kipattant értékekkel született meg, többek között a KTI (Közlekedéstudományi Intézet) is láttamozta. Jogszabály rögzíti a szakmai szervezetek bevonását egy ilyen rendelet megalkotásakor.

Tegyük most félre azt, hogy a kialakult szmogot mi milyen mértékben okozza (közlekedés, korszerűtlen fűtés, gyárak, stb.), most maradjunk meg szigorúan a motoros kérdéseknél.

Segédmotor és motorkerékpár szmogriadó esetén mikor mehet?

Jelen állás szerint semmikor. De nem csak a segédmotorok, hanem a rendszámmal rendelkező motorkerékpárok sem, mivel ezek környezetvédelmi besorolása hiányos, nem tisztázott. Tehát hiába van neked vadi új, minden európai normát teljesítő vasad, ha a forgalmid nem tartalmazza az ennek megfelelő kódszámot (ugye a forgalmiban leginkább “00” kódot látni).

A problémát nem csak mi érezzük, “odafent” is tudnak róla. A főtanácsadó hozzánk eljuttatott válaszából kiderül, hogy

“a megalapozott panasz esetében az üzembentartóknak – az államigazgatási eljárás során elkövetett hiba javításának költség és időigényén túl – a forgalomkorlátozás időtartama alatti jogkövető magatartásuk esetén további hátrányuk is származott.”

Több javaslat is született az áldatlan állapotok felszámolására, így az erre vonatkozó megoldás akár ez is lehetne:

“a közlekedésügyért felelős miniszter számára javasolt a motorkerékpárok hiányos, illetve pontatlan környezetvédelmi osztályba sorolásának ügyfélbarát általános rendezése, továbbá a segédmotoros kerékpárok, robogók rendszámkötelezettségének, a rendszámozás bevezetésének vizsgálata.”

Tehát egyelőre javaslat van. Ennek egyik részével, a segédmotorok rendszámosításával egyszer már borzolták a tulajdonosok idegeit, a másik része pedig jó lenne, ha így lenne.

Miért lenne jó a rendszám a robogóknak?

Ugye az egyik érv az volt, hogy nyomon követhető lenne és a visszaéléseket is csökkentenék vele. A másik érv pedig akkor most kiderült: rendszám és forgalmi engedély birtokában már be lehetne sorolni ezeket is környezetvédelmi osztályokba a gyártó specifikációja szerint, így a modern robogók akár még közlekedhetnének is szmogriadó esetén. Mert hát valljuk be, a rendőr nem hordhat magánál egy komplett motorkatalógust a besorolás megállapítására, neki a hivatalos okmány a forgalmi engedély. Ez tiszta sor, ezen nincs mit vitázni.

Rendszámos motorkerékpárok besorolása

A fenti idézetből kiderült tehát, hogy ezt a “bakit” nem csak mi látjuk, nem csak mi puffogunk miatta. Az ügyfélbarát “papírrendezés” javaslata igenis indokolt, a motorkerékpár rendelkezik a gyártó általi megfelelőséggel, hiszen piacra sem dobhatná portékáját az EU-ban, ha nem felelne meg a hatályos előírásoknak. A duplanullás besorolás pedig gyakorlatilag semmibe veszi ezt, így igazából elveszik tőlünk azt, amiért fizettünk, amit amúgy jogosan használnánk.

Az ügyfélbarát rendezést el lehet képzelni úgy is, hogy emberünk bemegyek a forgalmijával a megfelelő hivatalba, ott egy adatbázisban rákeresnek a típus gyári besorolására, majd a hölgy az ablak túloldalán a forgalmiba bejegyzi az új környezetvédelmi besorolást. Slussz, ennyi, lehet menni motorozni (és ha a vas jó besorolást kapott, akkor mehet vele szmogriadó esetén is).

Mi lesz a pizzával, ki fogja kivinni?

Rengeteg helyen olvastuk ezt a kérdést. A fenti statisztikából látszik, hogy a szmogriadó azért nem egy hetekig tartó időszak (legalábbis eddig nem volt ilyen hosszú időre példa).

Tisztázzuk: a szmogriadó nem azért van, hogy mindenkivel jól kitoljanak, hanem azért, mert a levegőben szálló káros anyag mértéke ilyenkor meghalad egy olyan határértéket, ami veszélyes. Mi motorosok például sokkal jobban ki vagyunk téve ennek, mint a buszon vagy autón közlekedők, mivel a bukósisak azért akkorát nem véd ez ellen (biztosan mentél már busz mögött, ami kormolt, mint a veszedelem). És akkor ott vannak a gyalogosok, vagy bringások, akik aztán végképp telibe kapják a büdit.

Ilyenkor tehát nincs mese, korlátozásokat kell bevezetni, az egészségünk pedig felülírja azt, hogy néhány futárcég nem fog tudni közlekedni. Egyszerűen nem lehet prioritás ilyenkor a bevételkiesés. És azért tegyük a kezünket szívünkre: egy agyonhajtott, nem kímélt munkamotor már nem hozza azokat a tulajdonságokat, amiket futószalagról legördülve teljesített (tisztelet a kivételnek, akik vigyáznak munkaeszközükre).

Érdekes momentum Molnár Zsolt leveléből, hogy a káosz felszámolását pont ezek a cégek tudnák kezdeményezni/sürgetni:

“A segédmotoros kerékpárok differenciált megközelítését az is elősegítené, ha azok tulajdonosai/üzemben tartói is kezdeményeznék a rendezettebb állapotokat eredményező vonatkozó jogszabályok módosítását, a rendszámkötelezettség bevezetését, azon belül az érintett járművek környezetvédelmi tulajdonságának nyilvántartását.”

 

Ezzel a lépéssel a cégek elkerülhetik a bevételkiesést, amennyiben motorparkjuk olyan modern vasakból áll, amivel a besorolás értelmében közlekedhetnének. Igen, ez beruházást is igényel, onnantól nem engedheti meg magának egy cég, hogy törött és prüszkölő robogókkal szállítsák a sonkás pizzát. De valahol ez akár még versenyelőnyt is jelenthetne: “környezetkímélő motorokkal szállítunk”. Nem hangzana jól?

Tehát kettőn áll a vásár, a cégeknek műszaki minimumot kell tartaniuk a futárok tekintetében, a döntéshozóknak pedig a cégek “nyomásgyakorlását” meg kell hallgatniuk. Már ha a cégek tényleg összefognak és közösen, hivatalos formában kezdik meg a szabályozás átalakításának sürgetését. A fenti idézet egy nyílt felkérésnek tűnik az együttműködésre, most már csak lépni kell. És persze nem csak a cégeknek nyitott a lehetőség, motoros klubok, motoros szakmai szervezetek, illetve ezeken keresztül az egyszeri motoros is az ügy mögé állhat.

Szükség lenne a teljes közlekedés reformjára

Azon most ne merengjünk el, hogy milyen jármű mennyivel kevesebbet puffog a levegőbe, ezt megállapítja a szakember a mérőállomáson, vagy a gyár mérnöke. Az viszont tény, hogy élhetőbb lenne a város, ha a kétkerekű közlekedés élvezne prioritást. Ezt számos ország számos városa bevezette már. Ugye a dugódíj sem magyar találmány, nyugaton a belvárosokban ez nagyon rég óta így van már. Angliában például ösztönzik az embereket, hogy a belvárosokban két keréken közlekedjenek. Itthon is megszületett a B125 vizsga, hogy személyautós jogosítványunk mellé könnyen kaphassunk A1-et.

Bár az szintén megérne egy misét, hogy a B mellé ne 50ccm járjon alapból, hanem már 125. Ösztönzően hatna az autók motorral való kiváltására. Ehhez persze a közlekedési kultúránkat is át kell alakítani, a fejekben kell előbb rendet tenni. A közlekedés oktatását már gyerekkorban el kell kezdeni elméleti szinten, a tanároknak és szülőknek ebben jelentős szerepet kell vállalniuk.

Ez egy nagyon hosszú folyamat, de ezért tehet a motoros társadalom is egy egyszerű dologgal: példamutató magatartással az utakon.

 

Fotók: pixabay.com

Kommentek
HD Biker Budapest

HD Biker Budapest

 - 

Vendégszerző | Motor: Suzuki DL650 V-Strom (2008) | Kamera: SJCAM SJ4000

Ajánlott bejegyzések

Honda X-ADV 2017 teszt

Valamikor tavasszal egy Honda nyílt napon a Kakucs Ringen ültem rá először, ráadásul ugyanerre a példányra. Piszkálta a fantáziámat, hogy milyen lehet egy olyan motortípus, ami eredetileg nem erre van kitalálva, de a mérnökök mégis beleálmodtak valami különlegeset. Aztán augusztusban megkaptam egy hétre. Kommentek

Tovább
Százmilliomodik Honda Super Cub

Kaptunk egy szép és ünnepélyes írást a Hondától, hogy legördült a százmilliomodik Super Cub. Most persze leadhatnánk ezt egy az egyben, de inkább mutatunk egy videót róla. Kommentek

Tovább

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás