verado-lite

Új módszer az autólopásban

Új módszer az autólopásban

Új módszer az autólopásban

Jött a telefon feleségemtől, hogy nincs meg az autó, hült helye van csak. Lányunkat vitte iskolaelőkészítőre, másfél óra az egész. De a csavar az egészben, ahogy meglett a kocsi.

Én itthon voltam a kisebbik lurkóval, így hirtelen mást nem tudtam tenni, mint felpakolni minél több csoportba a kocsi eltűnését. Sok reményt nem fűztem hozzá, de mivel motorosok mindenhol vannak, adtam egy sanszot neki. Aztán szépen gyűrűztek be a javaslatok, hogy nézzünk körül a környéken, mert nem az első alkalom lenne a “parkoltatás”. Íme néhány:

Ezek után Ecsegi Szandi rámírt, hogy guruljunk ki, nézzünk körül. Aztán Helmet, newo és Takker is úton volt ide, pikk-pakk tele lett a lakás motorosokkal indulásra készen. Térképen felosztottuk a környéket és nekivágtunk. Kb. 15 perc után newo és Takker telefonált, hogy megvan a kocsi. Szépen odagyűltünk hát, a kocsinak semmi baja, le volt zárva rendesen, beindul. Közben jött egy járőrautó, amit rögtön le is intettünk, ők hívták a helyszínelőket (leánykori nevén szemlebizottság). Elvoltunk ott pár órát a hidegben, mire mindennel végeztek.

Természetesen semmi olyat nem állapítottak meg, ami bűncselekményre lenne visszavezethető, meg is kaptam, hogy az “asszony tuti elfelejtette hol parkolt”, mert hát 500m-re voltunk a sulitól, 200m-re a feleségem által megjelölt parkolási helytől. A rendőrség a logikát nem látta az esetben. Mi viszont már igen, de ne szaladjunk előre. Az egyik helyszínelő motoros és megígérte, hogy megnézi a MotoSundayt, tehát most figyelj 🙂

Fotó: Ecsegi Szandra

A kocsi szépen hazaért, feleségemet pedig megkértem, jelölje meg a Google StreetViewban, hol parkolt. 1 perc alatt megmutatta. Másnap reggel mielőtt oviba vittem volna a gyerkőcöt, elgurultam vele arra az útra (csodálkozott is, hogy hova megyünk): na lányom, hol álltatok meg tegnap? Gurultunk szépen lassan, egyszer csak határozottan felkiált: itt! Egy templomnál voltunk épp, pont ott, amit a feleségem is megjelölt, és a lányom szépen elmondta, hogy itt álltunk meg, anya kiszállt a pont közvetlen melletük lévő automatához, leleste a számot róla és megvette a jegyet SMS-ben, majd utána kivette őt is a kocsiból. Fontos tényező a templom és a “mellette”, mivel a megtalálás helyén nem mellette volt az automata, hanem 15-20m-re előtte, ilyen távra eltávolodva pedig soha nem hagyjuk a gyereket egyedül a kocsiban. És persze templom egy darab sem volt.

A szakemberek szerint is van ilyen

Nem csak a Facebook népe mondja, hogy van ilyen. Egy térfigyelő kamerarendszer tervezőjével is sikerült értekeznem (nevét sajnos nem vállalhatta nyilvánosság előtt), megerősítette a módszer létezését. Konkrétan ő maga is fogott már meg lopott autót kameráik által, ami 1-2 utcányit gurult csak arrébb.

De ugyanezt az információt kaptam Vezda Lászlótól, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) elnökétől is, mikor az eset másnapján telefonon beszéltünk. Elmondása szerint az utóbbi fél évben jelentősen előtérbe került ez a módszer, számtalan esetben köt ki náluk is olyan károsult, aki akár két utcával arrébb találta meg autóját. Az eddigi gyakorlat, miszerint lakótelepek parkolóiban “pihentetik” az autókat, egyre jobban szorul vissza, mivel az egyesület már célzottan keresi ilyen helyeken az eltűnt járműveket.

Nincs rendőri kapacitás több kerületnyi parkoló autót ellenőrizni. Ezért sem számít a “pihentetés” helye már. Fotó: pixabay

Mi a logika ebben?

Eleinte az autóvadászok is kétkedve fogadták az ilyen jellegű bejelentéseket, de mikor a számuk elért egy kritikusabb határvonalat, akkor már komolyan vették és igyekeztek magyarázatot találni rá. Ezt tettük mi is, több magyarázat is született, de mindnek közös pontja a jármű rövid (pár óra), vagy hosszabb idő (pár nap) utáni felhasználása (például betöréshez, vagy csak simán szétbontásra).

A pszichológiája pont annyi, amennyit a rendőrök is nekünk szegeztek: biztos nem ide parkolt, nem csak elfelejtette? A tulajdonos ha a kocsi után megy és megtalálja, elbizonytalanodik, esetleg még a hatóságokat sem értesíti, mert cikinek érzi. A hatóságok meg (ahogy esetem is mutatja) nem látnak logikát benne, és persze ők is mosolyogank, hogy lám-lám egy újabb feledékeny autós. Tehát 1:0 a bűnözők javára, a lebukás esélyét egyszerű pszichológiával minimalizálták.

Ez csak az átverés és megtévesztés része, szemezgessünk a lehetséges valódi okokból:

  • Több elkövető nagyjából egy időben arrébb áll pár autóval, majd éjjel, vagy akár másnap egy trailerrel szervezetten elszállítják hibás autónak álcázva. Az emberek fejében egy trailer (amin akár még sárga villogó is van) meg olyan hivatalosnak tűnik, nem hisszük róla, hogy épp lopnak. Főleg fényes nappal nem.
  • Vezda László felhívta a figyelmet arra is, hogy egyre több autóban van nyomkövető, az igen egyszerű SMS-es verziótól a bonyolultabb valósidejűig. Tehát arrébb áll az elkövető, és ha a kocsi pár óra múlva még mindig ott van, akkor nagy eséllyel nincs benne ilyen elektronika.
  • Ha például érvényes parkolójegye van a járműnek, akkor pár száz méter még zónán belül van, azaz nem fog máshol mikuláscsomagot kapni rá, ami már önmagában is flehívja magára a figyelmet. Este meg lehet menni bűnözni vele.
  • Ha eltűnik az autónk, akkor mire gondolunk legelőször? Arra, hogy a kocsink már árkon bokron túl van, eszünkbe nem jut, hogy ott van közel. Azaz a hatóság megtévesztése, más pontokra koncentráltatják őket. És valljuk be, nincs az a rendőri kapacitás, amivel egy forgalmas nagyváros összes parkolóját tüzetesen végig tudnák nézni, így az utakon felfestett parkolókban fel sem fog tűnni a keresett autó.

A fentiekből a nyomkövető tesztelése a leglogikusabb érv. Ez és a pszichológiai tényező alapján nem csoda, hogy az ülés nagyjából vissza van állítva, vagy el sem állítják, az ajtók be vannak zárva. Hiszen ha a megtévesztés is a cél, akkor alapos és profi munkát kell végezni. Az autóvadászok szerint maximum 200000Ft-ért már olyan technológiát lehet beszerezni, amivel az autókat minden elektronika ellenére be lehet indítani a jármű számítógépére csatlakozva. Ez ma már nem sci-fi, egy okostelefonnal és egy OBD eszközzel kivitelezhető, feltűnést sem keltenek vele. A bűnözők egy lépéssel mindig előrébb járnak, mint az őket üldözők.

OBD-II interfész. Egyik vége USB, így akár egy laptoppal is diagnosztizálható az autó. Fotó: wikimedia

Mit tegyek, hogy ne lopják el az autómat?

Nem csak a drága autóra érdemes a következő pontokat alkalmazni, láthatod, nekem a 2005-ös Puntomat lovasítottak meg, ami jelen állapotában 4-500000 Ft értékű lehet. Vezda Lászlónál pár hete ugyanezzel a módszerrel eltűnt és megtalált jármű története landolt, egy olyan márkáé, ami a kutyának nem kell. Viszont alkatrésznek még jó lehet. Tehát a tehendők:

  • Vásárolj nyomkövetőt. Nem elég a GPRS (azaz a mobiltornyok alapján dolgozó), mivel annak tévedése akár 1km is lehet. Ne is OBD-s legyen, mert azt rögtön kikapják, mikor kiütik az indításgátlót. Legyen valós GPS modul benne. Már egy SMS-el vezérelhető is több, mint a semmi, ilyet néhány ezer Forintért lehet már rendelni. Ha a kocsi eltűnt, küldesz a kütyüre egy SMS-t és máris látod, hol a járgány. A valós idejű készülékek még azt is megmutatják térképen, hogy leparkoltál, állt a kocsi, majd fél óra múlva elindult és arrébb mentek vele 300m-t. Na erre már nem fogja senki mondani, hogy nem tudod, hol parkoltál.
  • Tegyél a kocsiba sebváltó/kormányzárat. Igen, ezt is simán kinyitják, de lehet, hogy nem vesződnek vele és inkább másikat választanak (ezt a motoros helyszínelő javasolta, megszívlelendő tanács).
  • Használd a Waze “itt parkolok” funkcióját. Ez rögzíti a koordinátákat és egy fotót is tudsz csinálni mellé. Így megbizonyodhatsz róla, hogy tényleg nem vagy még szenilis.
  • Vedd a parkolójegyet mobil alkalmazással, ami nem csak zónát, hanem koordinátát is rögzít.
  • A kocsi OBD csatlakozóját ágaztasd le egy szerelővel. Tehát az eredeti helyén egy kamu csatlakozó lesz, az igazit pedig rejtsétek el (szintén a helyszínelő kolléga tanácsa, ez is egy frappáns megoldás). Ezzel késleltetni, vagy ellehetetleníteni tudod a tolvaj dolgát.
  • Építtess a járgányba olyan kapcsolót, ami a gyújtást megszakítja, tedd olyan helyre, ahol nem lehet egyszerűen megtalálni  (ne a kormány alá, mindenki ott fogja keresni először).  Mivel láthatólag nem barmolják szét a kocsit (mert akkor lebukna a módszer), így ha a “csodakütyüvel” nem tudja beindítani a bűnöző, akkor nagy eséllyel tovább is áll.

Nagyjából ennyit tudsz tenni. A nyomkövető talán az egyik legfontosabb eszköz ebben. Nem nagy összeg, de mivel lehetséges, hogy pont ezt tesztelik az közeli parkoltatással, így neked is marad egy lépés előnyöd velük szemben.

És ami nagyon fontos:

HA ELLOPTÁK AZ AUTÓDAT, NÉZZ KÖRÜL 1KM-ES KÖRZETBEN MINÉL GYORSABBAN, NE VÁRJ VELE HOLNAPIG!

Pont 50% esélyed van megtalálni, és a tapasztalat azt mutatja, hamarabb megleszel vele, mint ha vársz a hivatalos ügymenetre. Sajnos.

Ellopott autók rendszámának lekérdezése

Van egy rossz hírem: egyedül az autovadasz.eu oldalon tudod ezt megtenni. És miért rossz hír ez? Mivel ezt az adatbázist önkéntesek tartják fent, így csak azok kerülnek bele, amit a károsult bejelentett. Ugyanis a hivatalos és friss adatbázist csak a Rendőség érheti el azonnal, a napi adatbázist pedig már a Polgárőrök is. Pedig mennyivel motiválóbb volna a polgárnak, ha az utcájában porosodó autót lekérdezhetné. Nincs szükség plusz adatra, csak egy igenre, vagy nemre, hogy szerepel-e a listán. És ha szerepel, akkor hívhatja a 107-et, vagy bejelölheti az applikációban a kocsi pontos helyét. Lényegesen hatékonyabban kerülnének elő az autók.

Most tehát marad az, hogy az Autóvadász alkalmazásban lekérdezzük, ha nincs, akkor bejelentjük a 107-en. Most jelentettem be egyébként egy hónapok óta mikuláscsomaggal kidíszített autót, ami egy merő dzsuva már. Viszont visszajelzést egyelőre nem kaptam, hogy jól tettem-e, fogtam-e a lopott autót. Így aztán elmegy a kedve az embernek ettől, mert nem hatékony. 2017-et írunk, az informatika korát éljük, és még mindig féltik az “igen – nem” válaszlehetőséget.

A téma mindenképpen érdekes, így terveim szerint motoros lopási technikáknak is utánajárok, illetve azok védelmére is igyekszem hatásos módszereket összeszedni. Vigyázzatok a járgányaitokra, széles utat!

 

Borítókép: pixabay

Kommentek
HD Biker Budapest

HD Biker Budapest

 - 

<p>Vendégszerző | Motor: Suzuki DL650 V-Strom (2008) | Kamera: SJCAM SJ4000</p>

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás