verado-lite

HONDA CRF450L – 2019, a legális mindenes

HONDA CRF450L – 2019, a legális mindenes

HONDA CRF450L – 2019, a legális mindenes

A Honda új, kettős küldetésű, terepen és közúton egyaránt otthonosan mozgó modellje a CRF450R krosszmotor alapjaira épül. Masszív, kis tömegű, modern futóműelemekhez kapcsolódó vázában fejlett, alacsony fordulaton is roppant erős hajtómű bújik meg, ami éppoly tartós és időtálló, mint a többi alkatrész. Elsőrangú összeszerelési és anyagminőségének köszönhetően egyedülállóan megbízható a CRF450L, és szervizintervallumai is páratlanul hosszúak.

Egy igazán sokoldalú motorkerékpárnak minden helyzetben a legjobbat kell nyújtania. Terepen például alapvető elvárás a kis tömeg, a könnyű kezelhetőség és a kifinomult, minőségi futómű, ahogy az erős, kiszámítható, alacsony fordulatszámon is nyomatékos hajtómű is elengedhetetlen.

 

Ezek a tulajdonságok természetesen városban is számtalan előnnyel kecsegtetnek, nem beszélve a karcsú építésmódról, ami legalább annyira hasznos a kocsisorok között, mint a sűrű erdőkben. A megbízhatóság szintén kulcsfontosságú, miként a hosszú szervizintervallumok is a gondtalan, élményekkel teli motorozást szolgálják.

 

A versenygépek kellőképpen erős alapot adnak a többcélú motorkerékpároknak, de ennél több szükségeltetik a sikerhez. Csökkenteni kell például a kötelező szervizek számát, mert a jármű fenntartása túl nagy terhet ró a hobbimotorosokra. Ezek a pilóták nem vágyak másra, mint megnyomni a gombot, és útnak eredni, minden egyéb csak felesleges nyűg, ami rontja az élményt. Emellett a közúti motorozáshoz szükséges kiegészítőket sem árt igényeikre szabni, hiszen a versenyzésre szánt modellek kezelőszervei sokszor nem elég tartósak és könnyen kezelhetők.

A Honda megértette ezeket az igényeket, ezért olyan motorkerékpárt dolgozott ki, ami közel azonos teljesítményt nyújt, mint a legkeményebb versenygépek, de „normális” szervizintervallumok jellemzik és elsőrangú kiegészítőkkel segíti a közúti motorozást. Az alapokat a legendás CRF450R adta, ebből fejlődött ki az egyedülállóan sokoldalú CRF450L.

 

Ez egy hamisítatlan, versenypályán tökélyre fejlesztett CRF, ami megjelenését és műszaki megoldásait tekintve egyaránt közel áll krosszra szánt felmenőjéhez, de forgalomba helyezhető és játszva kezelhető a terepes kalandok során. Ennek megfelelően teljes körű szolgáltatást nyújt: amilyen vígan tör előre a földutakon, oly könnyedén gyűri le az aszfaltos szakaszokat. Mindezt a Honda-féle tervezési és összeszerelési minőség koronázza meg, sok-sok boldog, problémamentes kilométert garantálva a szerencsés tulajdonosoknak.

2019 CRF450L

A száraz tények után lássuk, mit is kapunk ha a CRF450L mellett tesszük le a voksunkat:

 

A versenygéptől a kalandmotorig vezető út sok kihívást tartogatott a CRF450L fejlesztéséért felelős mérnököknek. Először is kellett egy gondosan megtervezett erőforrás, ami megfelel a EURO 4-es környezetvédelmi előírásoknak, ugyanakkor futásteljesítmény, használhatóság és motorkarakterisztika terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli.

 

A CRF450R hajtóműve remek kiindulási pontnak bizonyult, ezt addig csiszolták, míg meg nem felelt az új elvárásoknak. A módosításoknak hála csendesebb és kifinomultabb lett, aminben a tovább fejlesztett kipufogórendszernek is jelentős szerepe van. A precízebb működés érdekében a befecskendezést és a gyújtást szabályozó elektronika immáron két oxigénszenzortól kapja jeleket, a motorkompresszió csökkent, a főtengely tömegét pedig megnövelték. Magát a motorerőt hatfokozatú, lábbal kapcsolható váltó továbbítja az – immáron menesztőgumikkal ellátott – 18”-os hátsó kerékre.

 

Az idomzat egyenesen a CRF450R-ről érkezett, a LED-es világítás azonban „saját”, s bizony igen hatékony, hiszen a fényszóró árasztotta világosság egészen elképesztő. A megnövelt befogadóképességű, titánból készülő üzemanyagtartály nagyobb hatótávolsággal ruházza fel a modellt, és minden közúti motorozáshoz szükséges tartozék alapfelszereltség, beleértve a sebességmérőt és a kürtöt is.

A CRF450L a megannyi külsőség után is nagyrészt a a testvér CRF450R erőforrását kapta, némi ráncfelvarrás után:

  • A CRF450R motorján alapszik, de az első „nagyszerviz” csak az első 32.000 km megétele után esedékes
  • A károsanyag-kibocsátás megfelel az EURO 4-es előírásoknak, az önindító alapfelszereltség
  • A nagyobb tehetetlenségű főtengely javítja a vezethetőséget és a tapadást
  • Hatfokozatú váltó

Míg a váz-futómű kettős komolyabb változtatások nélkül kerülhetett át a CRF450R-ből, a 449 cm3-s erőforrás számos módosítást igényelt. Úgy kellett átalakítania a Honda mérnökeinek, hogy megfeleljen az EURO4-es szabályozás károsanyag-kibocsátásra és zajszintre vonatkozó előírásainak, nem mellesleg messzemenőkig kiszolgálja a felhasználók igényeit, úgy terepen, mint szilárd burkolatú úton.

 

Maga a négyszelepes, Unicam motorkonstrukció nem változott, az alkatrészek többsége azonban igen. Nehezebb lett például a főtengely, így 13 %-kal nőtt tehetetlenségi nyomaték, a motor pedig még nyomatékosabbnak és közvetlenebbnek érződik. Emellett módosítottak a szelepnyitási időn, hogy még nagyobb tartományban legyen erős, illetve nyomatékos a hajtómű, és teljesítményleadása is barátságosabbá váljon. Ráadásként hatfokozatúra cserélték az ötös váltót, hogy egyszerűbb legyen a nagyobb távolságok leküzdése, s új motorburkolatokat dolgoztak ki a mérnökök, hogy még csendesebb legyen a működés.

2019 CRF450L

Mindemellett átalakították az önindítóként is szolgáló generátort, hogy igazodjon a LED-es világítás igényeihez és alacsony fordulatszámon is hatékonyan töltse a nagy kapacitású akkumulátort.

 

A 96 mm-es furat és a 62,1 mm-es löket nem változott a CRF450R-hez képest, viszont – a nagyobb futásteljesítményt szem előtt tartva – kettő helyett három dugattyúgyűrűt alkalmaztak. A sűrítési viszony 12,0:1, szemben a CRF450R 13,5:1 értékével. További újdonság az átdolgozott légszűrőház, a két vékony cső helyett egy nagyobb átmérőjűből kialakított kipufogórendszer, valamint az emisszió csökkentését elősegítő légbefúvó rendszer (Air Injection, AI) és a hatékony katalizátor.

A négyszelepes Unicam hengerfej 38 mm átmérőjű szívószelepeit himbás vezérlési rendszer mozgatja, a szelepemelés mértéke a szívóoldalon 7,7, a kipufogóén 6,7 mm. A szeleprugókat ovális keresztmetszetű acélszálból hajtották, a szelepszög a szívóoldalon 9°, a kipufogóén 10,5°.

 

A kiváló minőségű, állandó kapcsolatot garantáló rugókkal felszerelt tengelykapcsoló fedelét levéve 7 súrlódótárcsát számolhatunk össze, a kopótárcsák pedig 2 mm vastagok, hogy minél gyorsabb legyen a hőleadás. Az első lánckerék 13, a hátsó 51 fogas, a csúcsteljesítmény 25 LE, a legnagyobb forgatónyomaték 32 Nm.

 

A hobbimotorosok elvárásainak megfelelően kifejezetten megbízható és olcsón üzemeltethető a CRF450L, karbantartásra csak igen ritkán van szükség. Az első nagyszerviz a 32 000. Km-nél esedékes, míg az olajat, valamint a levegő- és az olajszűrőt 1000 km-enként ajánlja cserélni a gyártó.

Miután az erőforrás nagyjából a CRF450R-ből érkezik, sejteni lehet, hogy a vaz és a futómű is hasonlóan a testvér modell ráncfelvarott verzióját örökli meg.

  • A többcélú koncepciónak megfelelően a váz és a futómű kisebb változtatásokkal érkezett a 2018-as CRF450R-ből
  • LED-es lámpatestek, megnövelt befogadóképességű üzemanyagtartály, alapáras oldaltámasz
  • Ventilátorral kiegészített, nagyobb hűtőradiátor
  • A tükrök a CRF450R stílusát idézik

A 2016-ban minden porcikájában áttervezett, illetve tovább fejlesztett CRF450R váza és futóműve kiváló alap volt a CRF450L tervezésekor, csupán kisebb módosításokra volt szükség, hogy sokoldalú, közúton is használható konstrukció születhessen.

 

Első lépésként kissé távolabbra helyezték egymástól az alumínium hídváz lengővilla-bekötési pontjait, hogy beférjen a hatfokozatú váltó miatt szélesebbé vált erőforrás, majd kormányzárat építettek a villanyakba és poliuretánnal töltötték fel a lengőkart, hogy csökkentsék a zajt. A segédváz azonos az R modellnél alkalmazottal, csupán a hátsó lámpa és a jobb oldalra helyezett kipufogódob felfogatási pontját alakították ki rajta.

 

A villaszög 28,5°, az utánfutás 122 mm, a tengelytáv pedig 1500 mm, azaz – a jobb úttartás érdekében – 18 mm-rel nagyobb, mint a CRF450R esetében. A teleszkópok középtengelyét az R és az L változatnál is 22 mm-rel tolták előre a villanyak középtengelyéhez viszonyítva. A nedvestömeg 130,8 kg, az ülésmagasság 940 mm.

2019 CRF450L

Elöl 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, acélrugós, állítható rugó-előfeszítésű és nyomócsillapítású Showa teleszkópvilla dolgozik, míg hátul Pro-Link himbarendszerre ültetett, minden paraméterében állítható központi rugóstag jutott szerephez. Az első kerékre 260 mm-es, kétdugattyús féknyereggel társított, hullámos peremű, gyors hőleadású tárcsa került, míg a hátsó keréknél 240 mm-es, szintén hullámos tárcsa és egydugattyús nyereg emészti fel a mozgási energiát.

 

Hogy enduroabroncsok is felszerelhetők legyenek, a CRF450R 19”-os hátsó kereke helyett 18”-os felnit választottak a mérnökök. Ráadásként menesztőgumikat is beszereltek, így az 520-as, tömítésekkel és műanyag védőburkolattal tartósabbá tett lánc rántásai kevésbé befolyásolják a motor viselkedését. Elöl természetesen maradt a 21”-os átmérő, az viszont különlegesség, hogy a – 80/100 R21, illetve 120/80 R18 méretű abroncsokkal felszerelt –kerekek feketére festve kerülnek a CRF450L alá.

 

A CRF450L megjelenése szinte teljesen azonos CRF450R-ével, a hátsó sárvédő, a két oldalidom és a haspáncél is megegyezik. Komolyabb eltérés egyebek mellett az üzemanyagtartály alatt figyelhető meg, a hűtőradiátor ugyanis nagyobb, mint az R-en, és ventilátorral egészítették ki a hondások.

 

Ahogy az egy modern Hondától elvárható, minden lámpa LED-es (az irányjelző és a rendszámtábla-világítás is), a – legális közúti motorozáshoz szükséges – sebességmérő, kürt, féklámpakapcsoló és visszapillantó-tükör pedig az alapfelszereltség része. Míg a CRF450R titán üzemanyagtartályába 6,3 liter üzemanyag fér, a CRF450L gazdája akár 7,6 litert is tankolhat, és feltöltés közben nem kell tartania az üzemanyagbetöltő-nyílás fedelét, ugyanis a komfort jegyében zsanért kapott.

ERŐFORRÁS  
Motorkonstrukció Egyhengeres, folyadékhűtésű, négyütemű, Unicam hengerfej
Összlökettérfogat 449 cm3
Furat x löket 96,0 mm x 62,1 mm
Sűrítési viszony 12,0:1
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER
Befecskendező PGM-FI elektronikus befecskendezés
Üzemanyagtartály kapacitása 7,6 liter
ELEKTROMOS RENDSZER
Gyújtás Digitális CDI
Indítás Önindító
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló Nedves, többtárcsás
Váltó típusa Előtéttengelyes
Szekunder hajtás Lánc
VÁZ
Konstrukció Alumínium duplahídváz
Méretek (H x Sz x M) 2280 x 825 x 1260 mm
Tengelytáv 1500 mm
Villaszög 28,5°
Utánfutás 122 mm
Ülésmagasság 940 mm
Szabad hasmagasság 315 mm
Menetkész tömeg 130,8 kg
FUTÓMŰ
Elöl 49 mm-es, fordított, acélrugós Showa teleszkópok
Hátul Showa központi rugóstag Pro-Link himbarendszerrel
KEREKEK  
Elöl Küllős, alumínium
Hátul Küllős, alumínium
Gumiabroncs mérete elöl 80/100 R21
Gumiabroncs mérete hátul 120/80 R18
FÉKRENDSZER  
Elöl 260 mm-es, hullámos tárcsa, hidraulikus működtetés
Hátul 240 mm-es, hullámos tárcsa, hidraulikus működtetés
Kommentek
MotoSunday

MotoSunday

 - 

Ajánlott bejegyzések

Honda NC750 XD 2018 teszt

Amikor egy gyártó új koncepcióval áll elő, mindig hatalmas kockázatot vállal, mivel még a legjobb statisztikák is képesek hamis képet festeni a vásárlók igényeiről. Van, hogy a legjobbnak gondolt mérnöki csodák is képesek kegyetlenül lebőgni, de láttunk már fordított esetet is, mikor az előre lesajnált tervet vitték, mint a krémest a vasárnapi ebédhez. Kommentek

Tovább